Let's get to know Russia better

کشور روسیه را بهتر بشناسیم

4 تیر 1401

10 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

کشور روسیه را بهتر بشناسیم ! موضوع بحث ما امروز همین است، با آشنایی کامل وارد این کشور شوید. کشور پهناور روسیه عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل است و یکی از نکات قابل توجه برای گردشگران این است که در این کشور امنیت بسیار بالایی برای شما مسافران برقرار است به طوری که آمار اعلام شده از سازمان جهانی جهانگردی نشانگر این است که موارد ناامنی در این کشور نسبت به شهرهای آمریکایی و اروپایی بسیار کم می باشد و این کشور پهناور و ابر قدرت بزرگ دنیا در قسمت شمالی اوراسیا قرار دارد و پایتخت آن شهر پرطرفدار مسکو است و در قسمت اروپایی واقع شده و همچنین بزرگ ترین شهر اروپا به شمار می رود  که مساحتی برابر با 17 میلیون و 75 هزار و 800 کیلومتر مربع می باشد که از شمال آسیا شروع و به اروپا ختم می شود؛ در ضمن این کشور بسیار پهناور و بزرگ است و عرض های جغرافیایی نیمکره شمالی را تقریبا پر کرده است و به دلیل سرمای بیش از حد در بیشتر مناطقی این کشور امکان کشاورزی وجود ندارد، طبق آمار این کشور در سال 2015 میلادی نیز چهارمین کشور پرجمعیت دنیا شد که همانند ایران دارای منابع طبیعی بسیار غنی و از تولید کنندگان بزرگ نفت در جهان است و همانطور که می دانید کرملین در مسکو محل اقامت ریاست جمهور و به معنای قلعه می باشد ، جالب است بدانید اولین ماهواره به نام اسپوتنیک ، بوسیله اتحاد جماهیر شوروی در سال 1957 یعنی سال 1336 شمسی به مدار زمین پرتاب شد .

 

امنیت در روسیه بسیار بالاتر از کشور های اروپایی و آمریکاست.

نقشه روسیه

 

تاریخچه کشور روسیه

اولین سلسله شاهان روسیه توسط شاهزاده وایکینگ به نام روریک در سال  862  در نووگورود تاسیس شد و با اتحاد قبایل مختلف اسلاو در قرن دهم و یازدهم ، ولادیمیر کبیر در سال 988 به همراه روس ها به مسیحیت ارتدکس ملحق شد. در طول  قرن یازدهم  تمام قوای دولت در دست شاهزادگان کی‌ یف بود تا زمانیکه در سال 1240 مغول  این شهر را  با خاک یکسان کرد و این سرزمین روس به ولایت های مختلف تقسیم و تجزیه شد و در سال های پایانی قرن پانزدهم ، ایوان سوم شهر نووگورود را به اختیار خود درآورد و مغول را بیرون راند. نخستین تزار مسکوویت که ایوان چهارم مخوف نام داشت ، دولت روسیه را تاسیس نمود اما تا زمان سلطنت پتر یکم  نوه مایکل که اولین تزار از سلسله رومانف بود ، پا برجا باقی ماند ، پتر یکم اصلاحاتی را در جهت بهبود سطح زندگی و وسعت دادن به سرزمین اتخاذ و اجرا کرد ولی در نتیجه شکست آرتش کارل گوستاو رنسکیولد در جنگ پلتاوا ، مرزهای دولت خود را به  سمت غرب تغییر داد ، بدین ترتیب روسیه بسیاری از پیشرفت های خود در جهت مدرنیزاسیون را مدیون دو شاه معروف ، یکی پتر یکم و دیگری کاترین کبیر است .

 

در اوایل حکومت لنین جنگ داخلی علیه حامیان سلطنت آغاز شده بود وبعد از مدتی رقابت برای جانشینی لنین بسیار بالا گرفت ، وی در سال 1924 از دنیا رفت و استالین در سال 1929 رهبر بلا منازع حزب کمونیست شوروی شد و اینکه سیاست های صنعتی سازی استالین سریع و به نفع اقتصاد کشور بود اما حکومت او حجم غیرمنتظره‌ای از پاکسازی‌های سیاسی ، تبعیدهای دسته‌ جمعی و حبس و زندان را به همراه داشت و در ژوئن 1941 در حمله  آلمان ها  به شوروی جنگی چهارساله درگرفت که نتیجه آن از بین رفتن  27 میلیون شهروند شوروی بود و با پیروزی در جنگ جهانی دوم ، کنترل سیاسی  این کشور در اروپای شرقی و مرکزی بیشتر شد و از آنجایی که استالین تا زمان مرگش در قدرت بود ، در این دوران سیاه حزب کمونیست با  دستگاه امنیتی قوی و بزرگ خود بر تمام جنبه‌های زندگی مردم سلطه داشت و بدین ترتیب بود که شوروی با خون انسان‌ ها تبدیل به  ابر قدرت صنعتی و نظامی شد . 

بعد از مرگ استالین ، جانشینش خروشچف با تلاش زیاد توانست جنبه‌های بی ‌رحمانه حکومت استالین را افشا کند و در آن واحد بخش‌های کلیدی حکومت کمونیستی را حفظ کرد ، در ضمن سانسور در جامعه کاهش پیدا کرد و سیاست خارجی همزیستی مسالمت ‌آمیز با غرب را در پیشه کرد اما با سرکوب قیام سال 1956 مجارستان سلطه شوروی بر دولت‌ های دست ‌نشانده این کشور ادامه پیدا کرد ولی با این حال دستگاه حزبی اعتماد خود را به وی از دست داده و اعتبار خروشچف با بحران موشکی 1962 کوبا کاهش پیدا کرد و ضمنا در سال 1957 با فرستاده شدن ماهواره اسپوتنیک به مدار زمین ، عصری جدید در شوروی آغاز شد و همانطور که می دانید برای اولین بار شوروی انسان ( یوری گاگارین ) را به فضا فرستاد و پس از مدتی با سفینه بی سرنشین خاک کره ماه را به زمین آورد و در ضمن بعد از ساقط شدن خروشچف از حکومت طی یک کودتای حزبی و در دوران حکومت جانشینش ، برژنف ، شرایط زندگی مردم جانشین خروشچف ، مناسب‌ تر شد اما سرکوب سیاسی همچنان ادامه داشت ، این دوران با توجه به کاهش رشد اقتصادی مشکلات اجتماعی بسیار ” عصر رکود “ نامیده شد و در نهایت در سال 1991 میلادی این کشور به طور رسمی منحل و به چند کشور تجزیه شد و پس از فروپاشی شوروی 15 کشور جدید تاسیس شد و فدراسیون روسیه وارث حقوقی شوروی گردید .

 

زبان و مذهب مردم روسیه

جالب است بدانید که از سال 1917 میلادی تنها زبان رسمی این کشور که مردم با آن با هم در ارتباط اند ، زبان روسی می باشد ولی طبق قانون اساسی روسیه جمهوری های جداگانه اجازه دارند که در کنار زبان روسی به صورت نیمه رسمی از زبان بومی خود نیز استفاده نمایند و از جمله زبان های رایج دیگر در روسیه ،  بلاروسی و اوکراینی می باشد و همچنین دین اکثریت مردم آنها مسیحیت می باشد ، اما ادیان دیگر مانند اسلام ، یهودی و بودایی نیز طرفداران بسیاری در این کشور پهناور دارند که از این میان ” دین مبین اسلام ” به عنوان دومین دین در روسیه شناخته می شود ، همچنین لازم به ذکر است که کلیسای ارتدوکس روسیه ، اصلی ترین سازمان مذهبی در این سرزمین به شمار می آید . 

موقعیت جغرافیایی و جمعیت روسیه

در ضمن در این کشور 9 منطقه زمانی وجود دارد و این کشور عامل اتصال قسمت پهناوری از عوامل طبیعی به یکدیگر است و تعداد همسایگان روسیه به دلیل وسعت بسیار زیادش ، متعدد است که از جمله : آذربایجان ، چین ،  کره جنوبی ، فنلاند ، ، نروژ ، لتونی ، لهستان ، اوکراین ، قزاقستان ، مغولستان ، لیتوانی ، بلاروس و گرجستان می باشد و نکته قابل توجه اینکه روسیه از طریق دریا با ژاپن و آمریکا نیز هم مرز می باشد و همچنین بزرگ ترین رود اروپا که ولگا نام دارد و طولش به 3531 کیلومتر می رسد در این کشور جاریست .

فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه

یکی از مهمترین جاذبه هایی که در تور روسیه با آن مواجه می شوید، جلوه های فرهنگی غنی این کشور است. فرهنگ روس‌ ها ریشه در فرهنگ اسلاوهای شرقی دارد که از نظر مسیحیان رومی کافر به حساب می آمدند و در ضمن اقوام دیگری هم در شکل ‌گیری اولیه هویت قومی و فرهنگی روس ها تاثیرگذار بوده اند که از بین آن ها می‌توان اورالی‌ ها و وایکینگ‌ ها را نام برد و در روسیه به جاذبه‌ های تاریخی و اکوتوریستی فراوانی برمی خورید ، از جمله : متروی مسکو ، ساختمان های هفت جواهر ، مجسمه مایاکوفسکی ، مجسمه ‌های لنین ، میدان سرخ ، موزه جنگ ، پارک پیروزی ، مجموعه کرملین و به این دلایل روسیه کشوری است که مورد استقبال توریستان و جهانگردان واقع می شود و طبق یک نظر سنجی عمومی ، میراث فرهنگی روسیه رتبه‌ هفتم را در اندکس برندسازی ملی از بین کشورهای غربی و شرق دور از آن خود ساخته است و اگر شما عزیزان علاقه مند به شناخت و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه هستید در منو مقالات گردشگری ما سری بزنید قطعا به دردتان خواهد خورد .

 

واحد پول روسیه

ارز رسمی برای خرید و فروش و انجام معاملات در روسیه روبل می باشد که یک روبل از 100 کوپک تشکیل می شود ، با اینکه در برخی مراکز قیمت ها با دلار و یا سایر ارز های خارجی نیز می باشد اما ارز رایج همان روبل است . 

 

آب و هوای کشور روسیه

از این جهت که روسیه دارای وضعیت آب و هوایی بسیار متنوع  است ، لازم است بدانید که بهترین زمان سفر به این کشور چه فصلی است تا اگر روزی قصد سفر به خارج از کشور را داشتید و در پی رزرو سفر به روسیه بودید قبل از سفر از وضعیت آب و هوایی تمام شهرهای آن مطلع شوید و لازم به ذکر است که در هیچ نقطه از روسیه آب و هوای استوایی دیده نمی شود و بخش بزرگی از کشور را آب و هوای قاره ای با زمستان‌ های طولانی و سرد و تابستان‌ های کوتاه تشکیل داده است و در این مناطق بارش نسبتا کم است و در ادامه شهر اویمیاکن یکی از سردترین نقاط دنیا می‌باشد به این دلیل که دمای 72- درجه سانتیگراد نیز در این نقطه به ثبت رسیده ‌است و چنین دمایی کمترین دمای ثبت شده در دنیا برای یک منطقه مسکونی و همچنین کمترین دما در نیم‌ کره شمالی است و لازم به ذکر است که در جنگل ‌های شمال دور نیز مانند بخش بزرگ  کشور ، زمستان‌ های شدید و طولانی و تابستان‌ کوتاه را شاهد هستیم و بارش نسبتا کم است و استپ‌ ها هم دارای زمستان‌ های بسیار سرد و طولانی و تابستان‌های بسیار گرم  و سوزان دارد .

سوالات متداول کشور روسیه را بهتر بشناسیم

1- بهترین جاذبه های گردشگری روسیه چیست؟

به طور کلی مهمترین ویژگی روسیه، معماری باشکوه آن است که نمونه هایش را می توان در بناهایی مثل کاخ کرملین، کلیسای سنت باسیل، تیاتر بولشوی و … دید. البته جاذبه های طبیعی مثل شفق قطبی را هم نباید فراموش کرد. 

2- واحد پول رایج در روسیه چیست؟

واحد پول روسیه روبل است که در حال حاضر ارزشی برابر حدودا 290 تومان ایران را دارد. البته در بعضی از موارد هم می توان خرید و فروش ها را با یورو یا دلار انجام داد. 

3- بهترین فصل سفر به روسیه چه زمانی است؟

در این کشور وسیع، آب و هوای هر شهر با دیگری متفاوت است اما به صورت کلی، تابستان بهترین زمان برای سفر به این کشور محسوب می شود. البته در بهار هم هوا رو به گرما می رود و مطبوع تر می شود. 

4- شهرهای توریستی روسیه چه نام دارند؟

سنت پترزبورگ پرطرفدارترین شهر روسیه است و بیشترین گردشگران را به خود جذب می کند. در رتبه دوم مسکو پایتخت قرار دارد و مناطق دیگر مثل کازان، رتبه های بعدی را به خود اختصاص می دهند. 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور