Moscow's Red Square

میدان سرخ مسکو

21 خرداد 1401

6 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

میدان سرخ مسکو کجاست؟ چه چیزی از اهمیت تاریخی و اجتماعی آن می‌دانید؟ چه چیزی نام این میدان بزرگ و زیبا را بر سر زبانها انداخته است؟ و آیا سفر به روسیه بدون بازدید از این مکان امکان پذیر است؟ آیا می‌دانید که میدان سرخ به عنوان قلب تپنده مسکو نامیده می‌شود چرا که داستان‌ها و حوادث بیشمار تاریخی، سیاسی، اجتماعی، مردمی و حتی جنگ‌ها را به چشم خود دیده است و داستان‌های زیادی برای نقل کردن دارد؟ اگر می‌خواهید با راز و رمزهای این میدان مشهور آشنا شوید.

 

میدان سرخ به عنوان قلب تپنده و روح مسکو نامیده شده و تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌های این شهر تاریخی را به رخ دیگران می‌کشد.

معرفی میدان سرخ مسکو

میدان سرخ همواره میدان اصلی شهر مسکو بوده است و تاریخ آن به دهه 1490 باز می‌گردد زمانی که یک کاخ آجری قرمز جدید در شهر ساخته شد و از آنجا که سمت شرق آن آسیب پذیر بود و رودخانه‌ها یا هیچ موانعی طبیعی برای محافظت از آن وجود نداشت، این منطقه در خارج از دیوارهای آن به منظور ایجاد زمین آتش برای تیراندازی پاکسازی شد و به میدان سرخ تبدیل شد، اما چرا نام آن میدان سرخ است؟ این میدان به خاطر ساختمان‌های قرمز رنگی که در آن ساخته شده به نام میدان سرخ مشهور نیست و بسیاری از مردم نمی‌دانند که نام سرخ هیچ ارتباطی با کمونیسم یا روسیه شوروی ندارد بلکه دلیل این نام گذاری را شاید بتوان شناخته شدن این مکان برای تجارت و تبدیل آن به بازاری بزرگ و همچنین برگرفته از نام کلیسای سه گانه‌ای که در حمله تاتارها از بین رفت دانست و این میدان به مرور زمان و در قرن هفدهم میلادی، به نام کراسنایا پلوشاد ( krasnaya ploshad ) تغییر نام داد که معنی اصلی آن در زبان روسی میدان زیبا یا همان میدان سرخ است چرا که در این زبان کلمه ( Krasnaya ) هم به معنای رنگ قرمز و هم به معنای زیبا است که حقیقا این نام برازنده این مکان جادویی و خیره کننده است و این رنگ از اهمیت بسیار زیادی در بین مردم روسیه برخوردار است و از آن به عنوان رنگی مقدس و قابل احترام یاد می‌کنند.

 

این میدان در زمان‌های بسیار دور محلی برای تجارت تاجرانی نیز بوده که از سرتاسر دنیا به روسیه می‌آمدند و میدان را تبدیل به یک بازر بزرگ کرده بودند، و همچنین مردم برای مطلع شدن از اخبار روزانه که توسط تزارها پخش می‌شد در این مکان جمع می‌شدند و جشن‌های مذهبی که در کلیساها برگزار می‌شده جای خود را به جشن‌های عمومی در فضای باز این میدان دادند.

 

پس از انقلاب روسیه نیز این میدان اهمیت خود را حفظ کرد و مقبره لنین در نزدیکی دیوار کرملین ساخته شد و میدان را مرکز ایدئولوژی مسکو و صحنه‌ای برای نمایش‌های نظامی معروف قرار گرفت و در نیمه اول قرن بیستم، این میدان به محل نمایشگاه‌های رسمی نظامی و تظاهرات‌هایی بود که قصد نشان دادن نیروهای مسلح شوروی را داشتند و همچنین این مکان غم‌ها و شادی‌های زیادی از مراسم اعدام گرفته تا مراسم سرگرمی که توسط تزارها برای مردم فراهم می‌شد را به چشم خود دیده است، جشن‌های مذهبی، کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی، رژه‌های نظامی، جشن‌ها و فستیوال‌های مردمی حتی جشن‌ها و عکاسی‌های روز ازدواج، همه و همه در این مکان برگزار می‌شوند که این خود نشان دهنده اهمیت بسزای این میدان برای مردم روسیه است.

 

میدان سرخ در 100 سال گذشته تغییر زیادی نکرده است، چرا که کاخ کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، موزه تاریخ کشور و مرکز خرید گوم در قرن بیستم نابود نگردیدند، اما بناهایی قبلا در این میدان وجود داشته‌اند که اکنون آثاری از آنها دیده نمی‌شود و این بناها شامل کلیسای ترینیتی ( trinity ) یا همان کلیسای سه‌گانه که قبل از پیدایش کلیسای سنت باسیل و کلیسای جامع کازان وجود داشته و در سال 1571 توسط تاتارها به آتش کشیده شد، ساختمان شهرداری و امنیت با نام پریکاز زمسکی و مینت ( The Mint and Zemsky prikaz )، که در محل امروزی موزه تاریخی دولت بود و در سال 1874 توسط دولت تخریب شده و به موزه تبدیل شد و نخستین تئاتر عمومی روسیه که در سال 1702 ساخته شد و تا سال 1737 پابرجا بود و سپس در همان سال آتش گرفت و همه اینها میتوانند برای بازدیدکنندگان اکنون به میدان سرخ می آیند تا معماری جادویی این بناهای عظیم و خارق‌العاده را ببینند جالب باشد و لازم به ذکر است که بدانند این میدان به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

تمام خیابان های اصلی مسکو به این میدان ختم می‌شوند و این میدان نماد تمام روسیه است که مساحتی حدود 73 هزار مترمربع دارد که می توان ساختمان‌های برجسته پایتخت را از قبیل کاخ کرملین، فروشگاه گوم  ( GUM ) در ضلع شرقی،  موزه تاریخ کشور روسیه در سمت شمالی، دروازه و کلیسای آبرین در سمت شمال غربی ومقبره لنین و البته کلیسای جامع سنت باسیل با گنبدهای رنگارنگ پیازی شکلش که توسط معماران قرن شانزدهم ساخته شده را در آن مشاهده کرد، مکان‌هایی که ممکن است هر گردشگر برای دیدن آنها روز شماری کند، میدان سرخ نقطه مرکزی شهر مسکو به حساب می‌آید، چراکه طراحی و معماری شهری به صورت دایره و حول مرکز یک نقطه گسترش یافته که همین میدان است، پس در سفر به روسیه سعی کنید که این مکان را در بالای لیست دیدنی‌های خود قرار دهید.

 

دسترسی به میدان سرخ از چه طریقی امکان پذیر است؟

برای رسیدن به میدان سرخ نگران نباشید چرا که این میدان دقیقا در مرکز شهر مسکو قرار دارد و بهترین دسترسی به آن از طریق سه خط مترو یعنی قرمز ( the red Okhotny Rad )، آبی ( the blue ploshod Revolyusti )  و سبز ( Teattralnaya ) صورت می‌پذیرد که درست در نزدیکی همین میدان قرار گرفته و آسان‌ترین و ساده‌ترین آنها خط آبی رنگ است و در خیلی از اوقات برای برگزاری جشن‌های مختلف بسته می‌شود و از آنجایی که سفر به مسکو بدون بازدید از این مکان لطفی ندارد حتماً در هنگام سفرتان از بسته نبودن اطمینان حاصل کنید.
آدرس میدان سرخ در روسیه، مسکو، میدان سرخ است.

 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور