Culture and customs of the people of Dubai

فرهنگ و آداب رسوم مردم دبی

1 تیر 1401

8 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

از آنجاییکه فرهنگ و آداب رسوم مردم دبی و میراث کشور امارات متحده عربی ارتباط  تنگاتنگی با مذهب آن دارد ، سنت اسلامی اعراب در فرهنگ شهر مدرن دبی نیز نقش اساسی و مهمی را ایفا می کند و چون یک شهر توریستی محسوب می شود و شهرت جهانی دارد و در تمام سال توریست  و گردشگر علاقه مند را به وفور می توان دید ، بنابراین مسافران و پیروان ادیان دیگر در انجام مراسم مذهبی خود آزاد می باشند ، پوشیدن لباس آزاد و به دلخواه هر شخصی است ، الکل در هتل ها و کلابها سرو می شود ولی در خیابان نمی توان به صورت آزادانه الکل به دست بود به این نکته دقت فرمایید ، زیرا جرم به حساب می آید و جریمه دارد و از آنجایی که جریمه ها در دبی سنگین هستند با یک اشتباه کوچک سفر شما ، خاطره بدی برایتان خواهد شد و در ضمن اماراتی ها بسیارخونگرم و مهمان نواز هستند و برخلاف ما ایرانی ها که از اعراب دل خوشی نداریم ، آن ها دوستدار ملت ایران هستند و شما در تمامی اوقات با پذیرایی و لبخند گرم اهالی این شهر زیبا و مدرن روبرو می شوید و به دلیل توریستی بودن آن در ایام ماه مبارک رمضان در رستوران ها و هتل های این شهر برای توریست ها و مسافران غذا سرو می شود ولی نباید فراموش کنید که دبی شهری مسلمان نشین است و خوردن و نوشیدن در ملا عام جرم محسوب می شود .

در دبی ، گردشگران و پیروان ادیان دیگر در انجام مراسم مذهبی خود آزاد هستند.

دبی ، شهر مسلمان نشین

دبی با اینکه شهری بسیار مدرن و سیستماتیک و پیچیده است ولی هنوز نشانه‌هایی از فرهنگ و سنت  اسلامی و عربی درگوشه و کنار این شهر وجود دارد که با مسافرت به این شهر بدون شک شاهد این رفتار خواهید بود. همین نیز باعث شده بخش زیادی از اعراب و مسلمانان این شهر را برای سفر انتخاب کنند. به هر حال قوانین سفت و سختی مانند ممنوعیت نوشیدن شربت های الکلی در محیطهای عمومی و … چارچوبی مقید ت ایجاد کرده است. از جمله دیگر آداب مردم این شهر، صدای اذانی که هر روز پنج بار به گوش می رسد و سرازیر شدن اهالی به سمت مساجد برای نماز خواندن است. تمام این مردم تور دبی را به توری محبوب بین ایرانی ها و سایر کشورهای مسلمان تبدیل کرده است. در این مقاله به چند مورد از آداب و رسوم مردم مهربان این شهر گرم و توریستی می پردازیم.

حجاب در شهر دبی

با وجود اینکه حجاب در امارات متحده عربی اجباری ولی زنان عرب و اهل این کشور مسلمان مجبور هستند ، به صورت خود پوشیه ببندند و لباس های بلند و تیره بر تن کنند و روی این لباس پوسیدن در ایام ماه مبارک رمضان حساسیت بیشتری نشان داده می شود ، به عقیده خارجی ها سیاست های این شهر بسیار محافظه کارانه است و ضمنا زنانی که از تحصیلات خوبی برخوردار باشند به طور آزادانه تری رفتار می کنند و از پوشش های راحت تری استفاده می کنند ولی آنهایی که تحصیلات عالیه ندارند ، راه دیگری ندارند جز اینکه مطیع همسران چند زنه خود باشند و از روسری یا نقاب استفاده کنند و از مذهب خود پیروی کنند. 

با تمامی این صحبت ها ، حجاب اجباری نیست و انواع پوشش‌ها در این شهر دیده می‌شود و شما می توانید لباس خود را به دلخواهتان انتخاب کرده و بپوشید کسی به کارتان کاری ندارد ولی با توجه به مسلمان بودن مردم این شهر و برای راحتی خودمان لباس هایی که خیلی خارج از عرف آنجاست نپوشید.

تعطیلات رسمی دبی

دو روز بسیار مهم تعطیل وجود دارد که یکی روز عید فطر است که برای تمامی مشلمانان جهان اهمیت دارد و دیگیری روز ملی امارات که سالگرد شکل گرفتن امارات متحده عربی است و در واقع روز ملی امارت است ، همانطور که می بینید تعطیلات  بر خلاف ایران که بسیار تعدادش زیاد است ، انگشت شمار است و البته به دلیل توریستی بودن جشنواره های بسیاری در ایام مختلف سال در این شهر برگزار می گردد و به مدت یک ماه این جشنواره ها ادامه دارند و همین فستیوال ها یکی از دلایل جذب توریست به این شهر می باشند.

 

وضعیت زنان در دبی

خانم های عزیز ، اگر  به این شهر زیبا و دیدنی سفر می کنید ، باید منتظر خیره شدن و زل زدن مردان عرب باشید که این امر باعث می گردد تا معذب شوید ولی خب رخوب این است که این نگاه مردان عرب از روی کنجکاوی بوده و برای شما خطری در پی ندارد ، برای راحتی توریست ها ، به دستور شیخ محمد ، مردانی را که درحال اذیت کردن زنان دستگیر کنند ، مجازات کرده و عکسشان را در روزنامه چاپ می نمایند .

لباس ملی مردم دبی

لباس ملی برای مردان دشداشه یا خاندورا است که پیراهن بلند سفید که با یک سرپوش سفید یا قرمز به نام کترا پوشیده می شود و این سرپوش بوسیله یک طناب مشکی که “ کال ” نام دارد ، نگهداری می شود. در رویداد های مهم ، شیخ ها و تاجرها ، یک ردای نازک مشکی یا قهوه ای به نام ” بیشت یا میشله “ روی دشداشد می پوشند .

زنان در اماکن عمومی ، عبای مشکی می پوشند که همان چادرعربی است که لباس های آنها را پوشش می دهد که از حریر است ، بعلاوه بعضی از زنان ، نقابی نازک و مشکی برای پوشاندن صورت و  دستکش می پوشند ، زنان با سنین بالاتر مانند قدیم از ماسک چرمی که ” بورف “ نام دارد استفاده می کنند ، زیرا باعث پوشش بینی ، ابرو و چانه می شود. 

 

شرایط کودکان در دبی

اگر نام دیگری برای دبی بتوان انتخاب کرد ، بدون شک آن نام ” بهشتی برای کودکان ” خواهد بو ، چرا که این شهر بسیار زیبا و شگفت انگیز محل بسیارعالی برای کودکان است ، پس اگر کودکی دارید و قصد سفر به این شهر را دارید نگران هیچ چیز نباشید و با خیال راحت از سفرتان نهایت لذت را ببرید و از مهمترین مزایای زندگی در این شهر قانونمند برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند این است که ، در جای جای دبی سرگرمی های مختلف برای کودکان ایجاد شده و والدین دیگر نگرانی برای سرگرمی فرزندانشان ندارند ؛ برای اینکه از سفرتان بیشترین استفاده و لذت را ببرید و همچنین به کودکانتان نیز خوش بگذرد ، در فصل زمستان به این شهر سفر کنید تا هم از هوای مطبوع لذت ببرید و همچنین دریکی از بهترین فستیوال های خرید در که در ژانویه و فوریه انجام می گیرد ، حضور داشته باشید و بدانید که پارک های زیبا و فراوانی که در این شهر وجود دارد ، این امکان را به پدر و مادرهای عزیز می دهد تا با گشت و گذار در این پارک ، هم خود و هم کودکانشان نهایت لذت را ببرند.

 

مراسم عروسی در دبی

عروسی در دبی و همچنین سرتاسر کشور امارات متحده عربی جزو رخدادهای مهم و بسیار جدی به حساب می آیند و عروسی در این شهر زیبا با شکوه و زیبایی هر چه تمام تر انجام می پذیرد و خانه ها مانند ایران چراغانی می شوند و معمولا جشن های عروسی تا دوهفته به طول می انجامد ؛ عروسی طور معمول  در هتل ها برگزار می گردد و مردان و زنان بصورت جداگانه جشن می گیرند ، جالب است بدانید که دولت امارات متحده عربی بودجه عروسی را تامین می کند و وام های بلند مدت 70000 درهمی اعطا می کند.

 

جرم و امنیت در دبی

در این شهر به کمترین جرم و جنایت بر می خوریم به طوریکه شما براحتی می توانید در این شهر رفت و آمد نمایید بدون این ترس که مبادا دزدی کیفتان را بزند ، زیرا دبی یکی از امن ترین شهرهای جهان است ولی با این حال باز هم کار از محکم کاری عیب نمی کند و به قول قدیمی ها پیشگیری بهتر از درمان است ، بنابراین بهتر است که محتاط باشید و وسایل قیمتی و اسناد سفرتان را در اتاقی که مخصوص نگهداری وسایل مهم است نگهدارید و از آنجاییکه ما ایرانی ها به دلیل نداشتن کردیت کارت بالاجبار باید پول نقد به همراه داشته باشیم ، بهتر است که مقدار پول نقدی که همراهتان است کم باشد و در اماکن شلوغ مراقب کیف پول خود باشید و به غریبه ها اعتماد نکنید و همان طور که دیدید فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی با گستردگش و جزییاتی که دارد می تواند یکی از موارد جالب محسوب شود .

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور