Getting to know Georgia

آشنایی با گرجستان

22 خرداد 1401

9 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

گرجستان کشوری در شرق دریای سیاه بوده و یکی از دیدنی ترین و زیباترین مناطق منحصر به فرد جهان به شمار می رود. جالب است بدانید که در اسطوره های گرجی آمده است که این سرزمین بهترین و مرغوب ترین زمینی است که هدیه خداست که به مردم داده شده است. برای سفر با تور گرجستان تقریبا می توانید تمام فصول را انتخاب کنید اما از آنجایی که بخشی از آب و هوای قفقاز سردسیر است بهار مناسب ترین زمان است. افسانه های گرجی زیادی راجع به این سرزمین وجود دارد که بیشتر مربوط به تاریخ کشور است. همچنین آن ها معتقد هستند کشور گرجستان سراسر آرامش، حاصل خیزی، اصالت و امنیت را در خود جای داده است و این ها نیزهدیه های ارزشمندی از سمت خداوند به مردم مهربان و دست و دلباز این کشور می باشد. پایتخت این کشور شهر تفلیس است که اغلب، برنامه ریزی برای تور گرجستان نیز برای این شهر است. نام شهر تفلیس در واقع یک کلمه قفقازی به معنی گرم است که به علت وجود چشمه های فراوان آب گرمی که در این منطقه وجود دارند به این نام نامیده شده اند و جالب است شما عزیزان بدانید که اگر چه شهر تفلیس حدود 29 بار مورد حمله قرار گرفته و مجدد بازسازی شده است اما ترکیب قدیمی شهر با خیابان های سنگ فرش باریک و مارپیچ زیبای آن، بالکن هایی با سبک قدیمی و کلیساهای باستانی تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده است که در قسمت هایی از شهر که به ” تفلیس قدیم ” معروف است نیز موجودند.

 

کشور گرجستان کشوری است که سراسر آرامش حاصل خیزی ، اصالت و امنیت را در خود جای داده است.

نقشه گرجستان

گذری بر تاریخ کشور گرجستان

جالب است بدانید که انسان ‌های اولیه را می ‌توان در قفقاز جنوبی به ویژه در گرجستان خیلی قبل از دوره پارینه سنگی جستجو کرد و همچنین جمجمه انسان اروپایی نژاد که یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش زندگی میکرده است که در حفاری ‌های اخیر در ناحیه دمانیسی به دست آمده ‌است و خود باعث تعجب تاریخ شناسان و اهل فن شده است و همچنین از هزاره دوم قبل از میلاد مسیح ، درست هم زمان با قدرت گرفتن آشوری ها ، اقوام گله دار و دام پرور از سرزمین بین ‌النهرین در این کشور شروع به سکونت کردند که جالب است بعدها امپراتوری اورارتو را تشکیل دادند و اینکه قبایل گرجی یگانگی خود را هم زمان با پایان عصر مفرغ آغاز کرده و در پایان هزاره دوم و آغاز هزاره اول پیش از میلاد درست در نواحی جنوب شرقی کشور گرجستان باستان دو اتحادیه اصلی از قبایل ظهور کردند با نام های ” دیائوخی و کولخیس ” که هر دو آن ‌ها تا قرن 8 پیش از میلاد تنها باقی مانده و دوام داشتند .

در ضمن قلمرو اورارتو در زمان خود وسیع ‌ترین امپراتوری محسوب می شده است که در قرن 7 پیش از میلاد ، همزمان با آغاز دوره ضعف اورارتو آریایی ‌ها پادشاهی ماد را بوجود آوردند و با قدرت گرفتن مادها حوالی ارمنستان امروزی ساکن شدند که نتیجه ترکیب این دو قوم گرجی و آریایی ، قوم ارمنی بود که در اوسط قرن ششم پیش از میلاد حضرت عیسی (ع) هخامنشیان با تلاش و مقاومت فراوان جایگزین مادها بر حکومت جنوب گرجستان باستان گشتند .

در نهایت قرن ‌های ششم تا چهارم پیش از میلاد دوره استحکام قبایل کارتلی که عمدتا ساکنان گرجستان شرقی نامیده می شدند در کشمکش بین کنفدراسیون ‌های مختلف گرجی در نهایت به تشکیل پادشاهی ایبریا به پایتختی درآمدند و از زمان بنیان پادشاهی گرجستان باستان یا همان ایبریا توسط پارناواز یکم  تا زمان حمله مغول به گرجستان در قرن ۱۳ میلادی ، دوره صلح و آرامش در تاریخ گرجستان بوده است و لازم به ذکر است که گرجستان تاریخی پر فراز و نشیب را به ایستادگی در برابر حملات ایرانیان ، عثمانی ‌ها و روس ‌ها گذرانده ‌است که خواندن تاریخ این کشور برای علاقه مندان توصیه می شود .

موقعیت جغرافیایی و جمعیت گرجستان

گرجستان کشوری در منطقه قفقازِ اوراسیا می باشد که این کشور در مرز آسیای غربی و اروپای شرقی واقع شده است و از سمت غرب با دریای سیاه ، از سمت شمال با روسیه ، از سمت جنوب با ترکیه و ارمنستان و از سمت جنوب شرقی با آذربایجان هم مرز بوده و پایتخت و بزرگترین شهر این کشور آسیایی اروپایی تفلیس منحصر به فرد و زیباست ، همچنین کشور گرجستان با مساحتی بالغ بر 69 هزار 700 کیلومتر یک کشور با جمهوری متمرکز نیمه ریاستی است که توجه داشته باشید که حکومت آن از طریق دمکراسی نیابتی انتخاب می گردد و اینکه کشور گرجستان به 9 منطقه ، یک شهر و دو جمهوری خود مختار تقسیم بندی شده است و این به نوبه خود به 67 ناحیه و 12 شهرستان خودگردان طبقه بندی می گردد .

کشور گرجستان دارای ۴٬۶۶۱٬۴۰۱ جمعیت می باشد که از این تعداد (۴۸٪) مردان و (۵۲٪) را زنان تشکیل داده اند و جالب است بدانید که نرخ رشد جمعیت در گرجستان از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۵ میلادی ، ۰٫۳- درصد بوده و بر اساس آمار نسبت زاد و ولد ۸ در ۱۰۰۰ و نسبت مرگ و میر ۱۰ در ۱۰۰۰ اعلام شده است .

در ضمن بر اساس آمار موجود ۱۹٪ از کل جمعیت کشور گرجستان زیر ۱۴ سال سن دارند و ۶۶٪ بین ۱۵ تا ۶۴ سال و ۱۵ ٪ بالای ۶۵ سال جمعیت این کشور را شکل می دهند و توجه داشته باشید که میزان امید به زندگی در گرجستان ۷۰٫۶ سال می باشد و در ادامه میزان جمعیت روستایی گرجستان ۴۴٪ از کل جمعیت این کشور را در برگرفته است که این رقم در سال ۱۹۸۰ میلادی ، ۴۸٪ بوده ‌است که بر این اساس نرخ جمعیت روستایی روند نزولی داشته ‌است و ضمنا جمعیت شهری این کشور ۳٬۱۰۰٬۰۰۰ نفر که (۵۷٪) بوده ‌است و این رقم در سال ۱۹۸۰ میلادی به تعداد ۲٫۶۰۰٫۰۰۰ نفر (۵۲٪) اعلام شده است .

زبان و مذهب مردم گرجستان

زبان رسمی مردم کشور گرجستان زبان گرجی می باشد که این زبان یکی از زبان های قفقازی است و از خانواده زبان های کارتولی ( زبان قفقازی جنوبی ) بشمار می رود و همچنین زبان گرجی یکی از 14 زبانی است که دارای الفبا می باشند و بر اساس آمار سال 2002 میلادی ، اکثر مردم گرجستان یعنی حدودا 70٪  ، مسیحی بوده و پیرو کلیسای ارتودوکس گرجستان هستند ( مسیحی ارتودوکس گرجی ) هستند و بعد از ارتودوکس ‌های گرجی ” اسلام ” در گرجستان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی این کشور به حساب می آید و جمعیت مسلمانان را آذربایجانی ‌های گرجستان و دیگر اقوام ساکن در این کشور از جمله ” آجاریا ” تشکیل داده اند و همچنین روس ‌های ساکن گرجستان از دیگر اقلیت ‌های این کشور می باشند که جمعیت ارتودوکس روس آن را تشکیل می ‌دهند و همچنین ارامنه آپوستولیک و ژرمن ‌های پروتستان هم به همین شکل جزو جمعیت این کشور محسوب می شوند .

آب و هوای گرجستان

آب‌ و هوای کشور گرجستان از سمت غرب تحت تاثیر آب ‌و‌هوای نیمه‌ گرمسیری و از سمت شرق تحت تاثیر آب ‌و‌هوای قاره ‌ای هستند و منطقه‌ کوهستانی قفقاز بزرگ مانع از ورود هوای سرد از سمت شمال می گردد و در ضمن آب ‌و‌هوای گرم و مرطوب ناشی از مجاورت دریای سیاه در نواحی کم ‌ارتفاع ساحلی می باشد ، ارتفاع از سطح دریا و فاصله تا دریای سیاه، تفاوت آب‌ و‌هوایی را در مناطق مختلف ایجاد می ‌کند و نیز لازم به ذکر است که در سواحل دریای سیاه ، از آبخاز تا مرز ترکیه و در منطقه ‌ای به نام زمین ‌های پست کولخیس ، آب ‌و‌ هوای نیمه‌ گرمسیری غالب بوده و در این مناطق رطوبت و میزان بارندگی بسیار بالا تر می باشد و مهم است بدانید که بندر باتومی در دریای سیاه ، سالانه ۲۵۰۰ میلیمتر بارندگی را از آن خود کرده است . ضمنا میانگین دمای هوا در فصل زمستان در این مناطق ۵ درجه سانتی ‌گراد و در تابستان ۲۲ درجه سانتی‌ گراد خواهد رسید .

واحد پول گرجستان

شما گردشگران گرجستان نیاز است که قبل از سفرتان اطلاعاتی در رابطه با ارز و پول رایج کشور گرجستان و نحوه تبدیل پولتان بدانید ، واحد پول کشور گرجستان لاری است که هر یک لاری به ۱۰۰ تتری تقسیم می‌شود ، لاری به شکل اسکناس های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ لاری و گاهی ۲۰۰, ۵۰۰ لاری ترویج دارد  ؛ ضمنا تتری هم به شکل سکه های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ تتری می باشد ، از آنجا که تبدیل لاری و ریال ایران به هم در گرجستان با کارمزد بیشتری اتفاق می افتد به همین دلیل بهتر است دلار آمریکا را به لاری تبدیل کرد .

سوالات متداول آشنایی با گرجستان

1- رفتار مردم گرجستان با توریست ها چگونه است؟

مردم این کشور عموما طبعی ملایم و مهربان دارند و مهمان نواز هستند البته تعداد افراد مسلط به زبان انگلیسی چندان زیاد نیست.  امنیت در این کشور بسیار بالا است و به راحتی می توانید در هر ساعتی از شبانه روز به گردش در شهر بپردازید. 

2- مهمترین شهرهای توریستی گرجستان چه نام دارند؟

همه مناطق این کشور دیدنی هستند و به ویژه طبیعت گردها را بسیار راضی نگه می دارند اما دو شهر تفلیس و باتومی  به دلیل داشتن جاذبه های شهری و سواحل زیبا، شهرت بیشتری در میان توریست ها پیدا کرده اند.

3- واحد پول گرجستان چیست؟

واحد پول رسمی این کشور لاری نام دارد که برابر است با تقریبا 4800 تومان و هر لاری به 100 تتری تقسیم می شود. البته در بعضی از خرید و فروش ها می توانید از یورو و دلار هم استفاده کنید. 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور