Getting to know young and modern Malaysia

آشنایی با مالزی جوان و مدرن

22 خرداد 1401

8 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مدرنترین و در عین حال نو پاترین کشورهای جنوب شرق آسیا  یعنی مالزی و پایتخت زیبایش ، کوالالامپور صحبت کنیم که در آن فرهنگ و سنت قدیمی و بافت مدرن شهری به طرز عجیب و زیبایی ترکیب شده است. شهرت زیاد مالزی علاوه بر سازه های مدرن و زیبا به طبیعت بکرش مربوط می شود که بی شک می تواند هر گردشگری را مسحور خود کند. با این که مالزی کشوری مسلمان است اما بسیاری از مردم از سراسر جهان به این سرزمین سفر می کنند. بسیاری از ایرانی ها نیز تور مالزی را به بسیاری از تورهای خارجی ترجیح می دهند. شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع سابقهه این کشور در تولید غذاهای حلال باشد؛ چون این موضوع برای مسلمانان بسیار حائز اهمیت است. مالزی در طول سال هوای مطبوعی دارد اما بیشتر از هر چیزی در آغاز بهار پذیرای گردشگران ایرانی است. در حالی که می توانید از طبیعت بکر و بناهای تاریخی شهر لذت ببرید، می توانید از امکانات به روز و ساختمان های مدرن شهر استفاده کنید و در آن ها اقامت کنید. در ادامه مهم است اطلاع داشته باشید که سرویس حمل و نقل داخل و بیرون شهری کوالالامپور به طرز عجیبی خوب و بسیار ارزان است و پس از دور روز اقامت در کوالالامپور متوجه می شوید که چه ارزان می توانید در شهر به گشت و گذار بپردازید. البته برای سفر به مالزی بهتر است که از پکیج های مسافرتی استفاده کنید ، زیرا بسیار ارزان تر از سفر انفرادی برای شما تمام می شود. برای اثبات این موضوع میتوانید فهرست قیمت های آژانس ما را مشاهده نمایید.

از این که آسمان خراش های بسیار مدرن را در کنار ساختمان هایی با قدمت بیش از هشتاد سال می توان دید خیلی تعجب نکنید ، این خود یکی از مسائلی است که باعث جذابیت بیشتر شهر کوالالامپور خصوصا در بین مابقی پکیج ها به شهرها و کشور های دیگر می شود. قطعا شما نیز مانند تمامی مسافران و علاقه مندان هوس سفری مجدد به مالزی به سرتان خواهد زد ، زیرا از تک تک ثانیه های سفرتان نهایت لذت را می برید ، بخصوص شب های این شهر شهرت خاصی دارد طوریکه گویی مردم روز را می خوابند و شب ها بیدار و جالب اینکه همه شب زنده دارند .

 

کوالالامپور ، مدرن ترین و جوانترین شهر در بین شهرهای آسیای جنوب شرق و همچنین جهان است.

نقشه مالزی

 

تاریخچه کشور مالزی

در این قسمت می خواهیم مختصرا تاریخچه مالزی را مورد بررسی قرار دهیم و به لحاظ زمانی به پنج دوره قسمت می شود که در ادامه به این پنج دوران می پردازیم :

قرون آغازین : زندگی انسان ها در مالزی از چهل هزار سال قبل از میلاد مسیح درغارهای نیاه ، در منطقه ساراواک آغاز شد و ساکنان اولیه این غارها احتمالا از نژاد زرد و یا چینى مغولى بودند و بصورت  قبیله اى زندگى مى کردند.

 

دوران فراز و نشیب ملاکا : این دوران فراز و نشیب بسیاری داشته است بطوریکه  بعد از بنیان گذاری اولیه ملاکا توسط پارامسوارا شاهزاده سوماترایی در قرن پانزدهم ، یک قرن بعد بوسیله پرتغالی ها به تصرف درآمد و در قرن هفدهم هلندی ها با شکست دادن رقبای پرتغالی خود ملاکا را از آن خود کردند. در این بین اتفاقات زیادی در ملاکا رخ داد که از می توان از جنگهای قبایل سوماترای غربی ، حکومت سلطنتی در منطقه ترنگانو و اشغال پینانگ توسط نیروهای انگلیسی یاد کرد.

دوران استعماری : در اوایل قرن نوزدهم ، زمانی که انگلستان ، سنگاپور را اشغال و تحت فرمان خود کرد این دوره استعماری شروع شد و بنابرتوافق ما بین انگلیس و هلند ، هلندی ها ملاکا را به انگلیسی ها واگذار نمودند .

دوران استقلال : این دوران در زمان جنگ جهانی دوم  و پس از اشغال مالزی بوسیله ژاپنی ها شروع شد و بعد  از شکست متحدین ، برای بار دیگربه دست نیروهای انگلیسی افتاد و در دهه شصت میلادی بود  که مالزی ، صباح ، ساراواک و سنگاپور طی توافقنامه ای متحد شدند  و بدین ترتیب  اتحادیه مالزی در آن دوران تشکیل شد.

دوران بعد از استقلال : بعد از استقلال این کشور، همچنان مشکلاتى را پیش رو داشت که آن ها ناشی از درگیرى با  کشوراندونزى بود که در نهایت در سال 1965 سنگاپور از مالزى جدا شد و استقلال خود را اعلام کرد. در سال 1704، فیلیپین نیز یک مدعى فعال براى ساباه در آن دوره بود که این ادعا امروزه هم پابرجا است. اقتصاد کشور مالزى طی ده سال و بین دهه های 1980 و 1990 رشد بسیار صعودی داشت که تمام این پیشرفت به این شکلی که امروزه می بینیم رامردمش مدیون دکتر مهاتیر محمد تون هستند ، همچنین در طول این دوران طلایی ، مالزی از لحاظ مناظر و ظواهر تغییر بسیار شگرفی داشته است.

 

زبان و مذهب مردم مالزی

زبان رسمی کشور زیبا و سرسبز مالائی  است ولی به دلیل وجود دانشگاه های متعدد و دانشجویان خارجی و همچنین رفت و آمد توریست ها از جای جای دنیا به این کشور در این چند سال اخیر زبان انگلیسی به صورت گسترده استفاده  می شود و به عبارتی زبان دوم است ، از زبان های دیگر می توان به  چینی ، هندی- پنجابی و همچنین به مانداریان – تامیل اشاره کرد و همانند سایر کشورهای اسلامی ، مذهب رسمی این کشور نیز اسلام  است و به دلیل اینکه سه قشر متفاوت ، از سه نژاد مختلف و با زبان متفاوت در کنار هم زندگی می کنند ، بنابراین افراد با دین های مختلف دارای آزادی کامل هستند ولی با این حال بیشتر افراد مسلمان و بسیار روشن فکر هستند .

 

موقعیت جغرافیایی و جمعیت مالزی

این کشور از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده و در مرکز شرق آسیا قرار دارد که درقسمت غربی یازده استان وجود دارد و پایتخت مالزی هم درهمین ناحیه است و قسمت شرقی که شامل دو استان است ، به شکل جزیره  هستند. مساحت کلی بخش غربی 328550 کیلومتر مربع می باشد و از شمال به کشور تایلند و از جنوب به سنگاپور می رسد. 

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالزی

مردم مالزی نیز مانند بقیه آسیایی ها بسیارخونگرم و مهمان نوازاند و جالب اینجاست که علاقه خاصی هم به  ایرانی‌ها دارند و از آنجا که بیشترین جمعیت کشور مسلمان هستند ، رستورانها و فروشگاه‌هایی موجود هستند  که جنس حلال را از دیگر اجناس تمیز می دهد و همانطور که می دانید هندوها و چینی‌ها بودایی هستند و اینکه بومی ها بسیار خوش خلق و خو و بخشنده وهستند و نکته جالب توجه این است که مردم این کشور هم در کارها مانند اروپایی ها ماشینی و بسیار منظم هستند و این موضوع یکی از دلایل پیشرفت تصاعدیشان شده است و البته این نظم را هم تا حدودی مدیون سرمایه گذاری های ژاپنی ها در کشورشان و به دنبال آن  نظارت و مدیریت آن ها  که از لحاظ نظم شهرت جهانی دارند ، هستند.

 

واحد پول مالزی

از سال 1975 به بعد رینگیت جایگزین دلار مالزی و به عنوان پول رسمی در مالزی شناخته شد البته  در مکان هایی از دلار نیز می توان بجای  رینگت استفاده کرد ولی بهتر است که رینگت مالزی به همراه داشته باشید.

 

آب و هوای مالزی

برخلاف ایران که نمی شود آب و هوا را پیش بینی کرد در مالزی براحتی می توان حدس زد که تا یکساعت دیگر چه اتفاقی در آسمان می افتد و به دلیل آب و هوای استوایی مالزی هوا شرجی و گرم  و نور خورشید  پرتوهای آن خیلی زیاد است ، پس همیشه کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید ، جالب است بدانید که مالزی ، برخلاف ایران که سرزمین چهار فصل است تنها دارای یک فصل ، آن هم تابستانی گرم و با رطوبت 80% است. 

سوالات متداول آشنایی با مالزی جوان و مدرن

1- کشور مالزی کجا قرار دارد؟

این کشور در مرکز شرق آسیا قرار دارد و به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شود. در قسمت غربی یازده استان وجود دارد و پایتخت مالزی هم درهمین ناحیه است. قسمت شرقی شامل دو استان است که به شکل جزیره  هستند.

2- واحد پول مالزی چیست؟

ارز رایج در کشور مالزی رینگیت نام دارد  و در حال حاضر برابر با حدود 3300 تومان است. البته در مراکز توریستی ممکن است بتوانید با دلار تعاملات مالی انجام دهید. 

3- زبان و فرهنگ مالزی چگونه است؟

زبان مردم این کشور مالایی است اما بسیاری افراد به انگلیسی مسلط هستند و به نوعی انگلیسی زبان دوم شان است. سه دین اسلام، هندو و بودایی بیشترین پیروان را در مالزی دارند و مسیحیت در رتبه بعدی قرار دارد. 

4- آب و هوای مالزی چه ویژگی هایی دارد؟

آب و هوای این کشور گرم و استوایی است و در فصل تابستان گرما و شرجی هوا به اوج خود می رسد. باران های موسمی مالزی معروف هستند و این کشور اساسا فصل سرد ندارد. 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور