Getting to know the Grand Palace of Thailand

آشنایی با قصر بزرگ تایلند

22 خرداد 1401

7 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

بانکوک ، پایتخت تایلند است و جاذبه‌های فراوانی دارد که این جاذبه‌ها ، گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به تایلند می کشاند ، یکی از جاذبه های گردشگری تایلند ، قصر بزرگ تایلند است در قلب  شهر بانکوک واقع شده است. بدون شک پربازدید ترین و به یادماندنی ترین جای بانکوک ، قصر بزرگ تایلند است. به همین دلیل لیدرها و کسانی که برنامه ریزی بازدید از جاذبه ها را در تور تایلند انجام می دهند، حتما فرصتی را به بازدید از این قصر با شکوه اختصاص خواهند داد. 

این قصر در سال 1782 در زمان سلطنت پادشاه راما اول که موسس سلسله چاکری بود ، بنا شد و در ابتدا ساختمان اصلی قصر ساخته شد و ساختمان های دیگر به تدریج و در دوران پادشاهان مختلف بنا شدند ، تا سال 1925 محل اقامت خانواده سلطنتی بوده و در حال حاضر فقط برای مقاصد تشریفاتی از آن استفاده می شود ، این قصر نماد معماری باشکوه تایلند است .

 

قصر بزرگ تایلند پر بازدیدترین جاذبه بانکوک می باشد و به مدت 150 سال محل اقامت پادشاهان تایلند بوده است.

معماری قصر بزرگ تایلند

این قصر بزرگ سه منطقه اصلی دارد که سرای بیرونی شامل دفاتر سلطنتی ، ساختمان های عمومی و معبد بودای زرین ، سرای میانی که مهم ترین ساختمان های مسکونی و دولتی در آن هستند و در نهایت  سرای درونی که مخصوص شاه ، ملکه و همراهان آن ها می باشد و در سرای بیرونی ” معبد وات فرا کائو ” قرار دارد که محل بودای زرین مقدس می باشد و این معبد از مهم ترین جاذبه های گردشگری تایلند به شمار می رود ، مجسمه بودای زرین مقدس از یشم سبز بی عیب و نقص تراشیده شده و در بین مجسمه های طلاکاری شده ، زیور آلات ونقاشی های روی دیوارها جا خوش کرده است.

اواسط سرای میانی ، تالار سلطنتی چاکری ماهاپراست واقع شده که به دستور شاه راما پنجم بین سال های 1876 و 1882 ساخته شده است و این جا ترکیبی از سبک معماری اروپایی و کاشی های سنتی تایلندی و مناره می باشد ، دکوراسیون داخلی از دوران رنسانس اروپا الهام گرفته و با عکس های سلطنتی پادشاهان سلسله چاکری مزین شده است ، امروزه این ساختمان فقط کاربرد دولتی دارد و برای برگزاری مراسم سلطنتی استفاده می شود و درست در قسمت راست سرای میانی ، عمارت بروم فیمان واقع شده  که به سبک ” نئو رنسانس ” در زمان سلطنت شاه راما پنجم بنا شده است و محل اقامت ولیعهد بود که سال ها بعد این عمارت که مدرن ترین عمارت کاخ بزرگ تایلند به شمار می رود ، تبدیل به اقامت گاه سه پادشاه متوالی تایلند گشت.

نکته این جاست که عموم مردم نمی توانند به این عمارت ورد شوند و در حال حاضر نیز محلی برای ملاقات رسمی سران دولت ها می باشد ، همچنین باغ این قصر جایی برای تفریح زنان و کودکان سلطنتی بوده که اکنون پذیرایی در آن صورت می گیرد و این قصر که به شکل مستطیل می باشد ، مساحتی حدود 218.400 متر مربع دارد که علاوه ‌بر ساختمان اصلی بخش های مختلف مانند ساختمان‌ های متعدد ، هال‌ ها ، پاویون‌ ها ، باغ‌ ها ، چمن‌ ها و همچنین حیاط خلوت نیز دارد ، این قصر بزرگ دوازده در ورودی دارد و روی هر دیوار سه در تعبیه شده است .

 

نقاط دیدنی کاخ را بشناسید

بارگاه بیرونی

این بارگاه واقع در قسمت شمال غربی کاخ  می باشد و توریست ها از در اصلی ” ویستچایسری ” به آن وارد می شوند ، معبد بودای زرین که در سمت چپ این بارگاه است و همچنین بسیاری از ساختمان‌ های عمومی قصر سمت راست این بارگاه دیده می شوند و جالب است بدانید که این بارگاه ، ساختمان اصلی و مرکز اطلاعات کاخ به شمار می رفته و داخل آن نیز ساختمان‌های دیگری هستند و مختص مناسبات و دیدار‌های مهم بوده‌اند ، علاوه بر این ها در این بارگاه یک موزه‌ کوچک نیز وجود دارد که جلب توجه می کند.

 

معبد بودای زرین

این مکان اشتباهی به عنوان معبد شهرت پیدا کرده ، در حقیقت محل عبادتی می باشد که میان دیوار‌های قلعه بوده و محل عبادت اشرافیان بوده است ، در این جا می توان تمام ویژگی‌های یک معبد را دید جز جایی برای بت ها ، زیرا تمام اطراف آن را دیوار‌هایی محاصره کرده است و نکته جالب این که برای ورود به آن ، هفت در جود دارد. 

 

بارگاه میانی

این ساختمان ، بزرگ ‌ترین و مهم ‌ترین ساختمان کاخ بزرگ محسوب می شود که وسط کاخ واقع شده است و اغلب ساختمان‌های مهم در این جا هستند که سری ساختمان‌های ” ماها مونتین” از جمله این ساختمان ها هستند ، لازم به ذکر است که معماری این ساختمان‌ها ، معماری تایلندی قدیمی می باشد ؛ ” فارا تینانگ ” از جمله ساختمان های ماها مونتین است می شود گفت که اصلی‌ترین ساختمان‌ این جاست ، همچنین ” فازیان تاکسین ” ساختمان دیگری در ماها مونتین است که به لحاظ مذهبی و انجام اعمال مختلف مذهبی مهم است ، یکی دیگر از این ساختمان ها ، ” چاکرافات فیمان” است که در مرکز ماها مونتین واقع شده و از آن به عنوان آپارتمان اصلی و محل استراحت شاه استفاده می ‌شده است.

 

بارگاه درونی

این بارگاه که در جنوبی ‌ترین قسمت کاخ بزرگ است ، به طور انحصاری در قرق شاه و ملکه ‌ها و دیگر همسران او بوده است که  از این زنان به طور عمومی به عنوان ” زنان ممنوعه ” یاد می شده است ، علاوه بر شاه و زنان ممنوعه افراد دیگری در این بارگاه زندگی می کردند ، از جمله فرزندان شاه و خدمتکاران و قوانینی که به ” قوانین قصر” معروف بوده اند ، در این بارگاه  اجرا می‌ شدند و اعلب آن ها مربوط به درجه‌ زنان بوده و قوانین دیگر به نوع رفتار آن‌ها ارتباط داشته است ، جالب است که در این بارگاه ، نگهبانی و برقراری نظم را زنان بر عهده داشته اند.

 

موزه‌ معبد بودای زرین

این موزه ، فقط نام معبد را با خود حمل می کند و در آن از کاخ اصلی نیز جاذبه هایی ، دیده می شود ، این موزه بین بارگا‌های بیرونی و میانی قرار دارد و ساختمان آن که از دو قسمت تشکیل شده ، در سال 1857 بنا شده است .

 

آداب بازدید از قصر بزرگ تایلند

قصر بزرگ و معبد بودای زمردین یکی از مقدس‌ترین اماکن در بانکوک به شمار می روند و برای ورود به قصر پادشاهی آداب خاصی را باید رعایت کرد که پوشش مناسب افراد برای بازدید از این مکان یکی از آنهاست ، خانم‌ها باید باحجاب کامل و مردها باید با لباس‌ های آستین‌ دار و شلوارهای پارچه ‌ای و گشاد به قصر بروند ، اگر پوشش مناسب نداشته باشی ، نمی توانید وارد شوید و از ورود شما جلوگیری می کنند ، البته خیلی هم جای نگرانی نیست زیرا در باجهای که بیرون از محوطه است ، می توانید لباس مناسب کرایه کنید و ضمنا اگر راهی این قصر جذاب و دیدنی شدید لباس هایی از قبیل شلوارک ، دامن کوتاه ، شلوار و لباس تنگ ، لباس بدن نما ، تی شرت بدون آستین یا جلیقه ، صندل بدون جوراب ، پیراهن با آستین تا زده شده ، گرمکن و بادگیر را نپوشید بهتر است ، سعی کنید با لباس مناسب به این قصر بروید تا نیازی به کرایه لباس و هزینه اضافی نباشد .

 

دسترسی به کاخ بزرگ

 بازدید از این کاخ یکی از برنامه ها است و شما می توانید به راحتی از این قصر زیبا دیدن نمایید ولی اگر  به تنهایی سفر می کنید ، بعد از پرواز به بانکوک و مستقر شدن در هتل ، می‌توانید به راحتی و با یک تاکسی به این کاخ باشکوه بروید.

ساعات بازدید از کاخ بزرگ

سالن های بازدید عمومی به غیر از زمانی که مراسم رسمی سلطنتی برگزار می گردد ، هر روز از 8:30 صبح تا 3:30 بعد از ظهر برای عموم باز است .

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور