Getting to know Shahir Skiing

آشنایی با اسکی شهیر

22 خرداد 1401

10 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

ترکیه برای ما ایرانی ها مقصد آشنایی است و بیشتر شهرها و جاذبه های گردشگری آن را می شناسیم. این کشور زیبا در همسایگی ما قرار دارد و برای سفر به آن نیازی به دریافت ویزا نیست و به همین دلیل، امسال هم گردشگران ایرانی زیادی راهی تور ترکیه می شوند و از شهرهای توریستی آن بازدید می کنند. در این میان، بعضی از شهرها مثل استانبول شهرت بیشتری دارند و بعضی دیگر مثل اسکی شهیر یا اسکی شهر کمتر شناخته شده هستند. بیشتر افراد اسکی شهیر را به خاطر دو دانشگاه آناتولی و عثمان قاضی می شناسند و از جاذبه های دیگر آن غافل هستند. امروز قصد داریم با این شهر بسیار زیبا و قدیمی ترکیه آشنا شویم و همه نکات مهم را درباره آن بررسی کنیم تا شاید تصمیم بگیرید از اسکی شهیر هم بازدید کنید. 

 

اسکی شهیر یک شهر توریستی و دانشجویی با تاریخی کهن و جمعیتی جوان است.

نقشه اسکی شهیر

 

تاریخچه اسکی شهیر

این شهر در حدود 1000 سال قبل از میلاد توسط فریسیان تأسیس شد اما تخمین زده می شود که بیشتر از 4000 سال قدمت داشته باشد. شهر فعلی در فاصله یک مایلی شهر باستانی Phorgian Dorylaeum قرار دارد. هنوز هم بسیاری از آثار و مجسمه های فریگیه در موزه باستان شناسی این شهر یافت می شود. بسیاری از جغرافی دانان باستانی ، این شهر را به عنوان یکی از زیباترین های آناتولی توصیف کرده اند. مانند بسیاری از شهرهای آناتولی، پس از کنستانتین کبیر مسیحیت در این شهر نیز رسمی شد.  سوابق حضور اسقف ها در اسکیشهر به قرن چهارم میلادی بر می گردد. در آن دوره این شهر به Dorylaeum  معروف بود که یک نام یونانی است. این شهر در جنگ صلیبی اول یکی از میدان های نبرد بین مسلمانان و مسیحیان بود. مدتی در اختیار سلسله سلجوقیان بود و سرانجام در سال 1176 به دست ترک ها فتح شد.

 

ویژگی های فرهنگی و آداب و رسوم

تنوع قومی و زبانی در اسکی شهر بسیار بالا است. تاتارهای کریمه و ترک های بلغار و بوسنیا در اواخر دوران امپراتوری عثمانی به این شهر مهاجرت کردند و هر یک جلوه های فرهنگی و آداب و رسومشان را نیز به شهر آوردند. شهر قدیمی بر خلاف نام خود، کاملا نیرومند و سرزنده است. با وجود دو دانشگاه بزرگ، جمعیت جوان شهر بالا است و به همین دلیل گفته می شود، این شهر قلبی جوان دارد و با ذهن جوان برنامه ریزی شده است. رودخانه پرسوک از میان شهر می گذرد و ساحل آن برای دوچرخه سواری عالی است. ممکن است این منطقه شما را به یاد شهرهای اروپایی بیندازد که البته طبیعی است. هزاران مهاجر از کریمه و بالکان در قرن نوزدهم در اینجا مستقر شدند و فرهنگ و معماری آن ها، الهام بخش توسعه شهر بود. این تاثیرات غربی را نه تنها در ظاهر شهر، بلکه در غذاها و سنت های محلی نیز می توان مشاهده کرد.
نکته جالب دیگر، تنوع زبان های رایج در این شهر است. با ورود دانشجوها و مهاجران مختلف،‎ زبان های بلغاری، ترکی آذربایجانی، گرجی، ارمنی، کردی، فارسی و ‏لهستانی در شهر رایج شده اند و بسیاری افراد، به چند زبان و گویش مسلط هستند. با این اوصاف، راحت تر می توانید با مردم شهر ارتباط برقرار کنید و با هر کسی که برخورد کنید، ممکن است چند کلمه فارسی بداند!

 

هزینه های سفر و اقامت در اسکی شهیر

یکی از مهمترین نکاتی که در تور ترکیه باید به آن فکر کنیم. حال و هوای دانشجویی روی بیشتر جنبه های زندگی در یک شهر تاثیر می گذارد. اگر دقت کنید، در همین تهران خودمان هم تفاوت مناطق دانشجویی با دیگر قسمت های شهر آشکار است. دانشجوها معمولا به تفریحات و اقامت گاه های ارزان تر تمایل نشان می دهند. با توجه به این موضوع، هزینه ها در اسکی شهیر کاملا اقتصادی و مناسب است. کافه ها و رستوران ها قیمت ها را با جیب دانشجو ها تنظیم می کنند و خانه ها و خوابگاه ها و هتل ها قیمت مناسبی دارند. دانشگاه ها معمولا به دانشجویان خارجی خوابگاه می دهند و هزینه آن ماهانه کمتر از 150 لیر است. برای اجاره خانه نیز بسته به منطقه و موردی که انتخاب می کنید باید در حدود 100 تا 700 لیر ماهانه در نظر بگیرید. به طور کلی می توان گفت هزینه ها در این شهر نسبت به استانبول و آنکارا به میزان قابل توجهی پایین تر است. از نظر سطح رفاهی و آسایش زندگی نیز اسکی شهر رتبه سوم را در میان شهرهای ترکیه به خود اختصاص داده است.

 

راه های دسترسی به اسکی شهیر

اسکیشهیر بین آنکارا و استانبول واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی دسترسی به شهر را آسان تر کرده و باعث رشد و شکوفایی آن شده است و به همین دلیل، این روزها علاوه بر دانشگاه، کارخانه ها و شرکت های بزرگی در این شهر فعال هستند. برای رفتن به این استان راه های مختلفی وجود دارد. با توجه به دانشجویی بودن منطقه، معمولا روش های ارزان تر طرفداران بیشتری دارند و موقعیت خوب جغرافیایی نیز باعث تعدد این روش ها شده است. با استفاده از اتوبوس و قطار می توانید از استانبول و آنکارا به اسکی شهر بروید. خط قطار سریع السیر نیز در این مسیر راه اندازی شده است. مسیر آنکارا-اسکی شهر با اتوبوس سه ساعت و بیست دقیقه است اما با قطار سریع السیر به یک ساعت و بیست دقیقه کاهش می یابد. روش دیگر برای دسترسی به این شهر، استفاده از خطوط هوایی است.  

 

فرودگاه اسکی شهیر

این شهر یک فرودگاه بین المللی دارد که البته از ایران پرواز مستقیمی به آن انجام نمی شود. در گذشته نام فرودگاه آنادولو بود و در سال 2017 به Hasan Polatkan تغییر یافت. این فرودگاه در اتفاع 789 متری از سطح دریا قرار گرفته است و یک باند فرود آسفالت به طول 2518 متر دارد. ایرلاین های سان اکسپرس و TUI پروازهایی را در این باند برگزار می کنند. فرودگاه و پایگاه هوایی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که متعلق به نیروی هوایی کشور ترکیه است و یک مرکز نظامی محسوب می شود. 

 

آب و هوای اسکی شهر

آب و هوای این شهر را می توان نسبتا معتدل معرفی کرد. ژانویه سردترین ماه سال است که در آن دما ممکن است تا منفی چهار درجه نیز پایین می آید. دمای زیر صفر تا فوریه و مارچ نیز ادامه دارد و پس از آن هوا رو به گرمی می رود. گرمترین ماه سال نیز آگوست است که در آن دما به حدود سی درجه سانتیگراد خواهد رسید. میزان بارش ها در این شهر بالا است و در ماه دسامبر به بالاترین حد خود یعنی در حدود 50 میلی متر می رسد. 

 

جاذبه های گردشگری اسکی شهیر

این شهر دیدنی های بسیاری دارد و هر گوشه ای از آن را که نگاه کنید، یک منظره تماشایی در انتظارتان است. ممکن است حتی بعضی از آن ها را قبلا در عکس ها دیده باشید. کافی است روی سنگ فرش ها قدم بزنید یا یک دوچرخه کرایه کنید و به گشت و گذر بپردازید تا حال و هوای جوان و پرنشاط شهر اثر خود را بر روحیه تان بگذارد. در این جا بعضی از زیباترین مناطق شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. 

 

ساحل رودخانه پرسوک

شاید انتخاب ساحل پرسوک به عنوان اولین مورد در این فهرست به نظر عجیب برسد اما زندگی اجتماعی در اسکیشهر حول محور همین ساحل می چرخد. اولین جایی که مردم برای قدم زدن، دیدار با دوستان و نوشیدن قهوه عصرگاهی انتخاب می کنند. رودخانه از نقاط مهم شهر می گذرد و با قایق سواری روی آن می توانید آسان تر به محل های مورد نظرتان برسید. در ماه های گرم می توانید با یک گوندولا در اطراف رودخانه بچرخید و شهر را از منظر دیگری کشف کنید. کافه ها و رستوران های اطراف را فراموش نکنید که انواع قهوه و چای و غذاهای محلی خوشمزه را سرو می کنند. 

محله ادون پازاری

Odunpazarı به معنای بازار چوب، قدیمی ترین و البته زیباترین محله شهر است و بسیاری از صنعتگران محلی در آن ساکن هستند. هزارتوی خیابان های باریک سنگ فرش که از دو قرن پیش با خانه های چوبی و رنگارنگ محاصره شده است. مطمئنا با دیدن گالری ها و کارگاه های صنایع دستی در این منطقه سرگیجه می گیرید! هر چیز زیبایی که فکرش را بکنید با هنر دست این صنعتگران ساخته می شود. از فرش گرفته تا شیشه و زیورآلات سنگی و … . تنها قدم زدن در میان این همه زیبایی برای ساختن یک روز عالی کافی است و در کنار آن می توانید، سوغاتی بخرید و در کافه های زیبای منطقه استراحت کنید. بازدید از موزه OMM را هم به لیست تان اضافه کنید که بنای بی نظیر آن با الهام از خانه های چوبی دوران عثمانی ساخته شده است. 

 

پارک سازوا

یکی از عوامل موثر در شناخته شدن اسکی شهر، همین پارک Sazova است. احتمالا تا به حال عکس های این منطقه زیبا را دیده اید. سازوا یک تم پارک است که در قسمت غربی جاده Kuthaya‏ قرار گرفته و مهمترین نماد آن، قلعه ای به سبک قرون وسطا است. باغ وحش، آکواریوم، شهر بازی، کشتی دزدان دریایی و یک قطار بسیار شیک، از دیگر جاذبه های این پارک هستند. 

 

پارک کنت

تعجبی ندارد که یکی دیگر از جاذبه های این شهر خوش آب و هوا، پارکی به نام Kent باشد. اساسا پارک ها باعث زیبایی و سرسبزی شهر شده اند. به ویژه کنت که یک برکه بزرگ با اندازه 20 هزار متر مربع دارد. داخل برکه یک جزیره کوچک نیز دیده می شود. شهر بازی و انواع وسایل تفریحی مختلف در پارک وجود دارند اما قدم زدن در باغ رز را هم فراموش نکنید و البته خوردن غذاها و نوشیدنی های خوشمزه در کافه ها و رستوران های پارک هم می تواند روزتان را خوشایندتر کند.

مرکز خرید اسپارک

برای بعضی ها سفر به ترکیه بون خرید کردن معنایی ندارد! البته بیشتر علاقه مندان به خرید، استانبول یا وان را انتخاب می کنند اما در اسکی شهر هم می توانید یک مرکز خرید خوب پیدا کنید. Espark یک مجموعه متنوع است که هر چیز بخواهید در آن پیدا می شود. انواع فروشگاه ها، استارباکس با یک محوطه بزرگ برای نشستن، فود کورت  و … . 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور