Getting to know Azerbaijan

آشنایی با آذربایجان

22 خرداد 1401

8 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

در این مطلب شما را با کشور آذربایجان آشنا می‌کنیم چرا که آشنایی با آذربایجان، و دانستن در مورد تاریخ، فرهنگ، زبان و یا خیلی چیزهای دیگر آن در سفر به این کشور زیبا، به دردتان می‌خورد و می‌توانید با اطلاعات بیشتری به این کشور سفر کنید، آذربایجان کشوری با طبیعت منحصر به فرد و فرهنگی بی‌همتا است که به سرزمین آتش و مروارید قفقاز تشبیه شده است، این کشور قرن‌ها تاریخ، آداب و رسوم و مناطق زیبای طبیعی را در دل خود نگه داشته و با نشان دادن آنها به جهانیان انتظارات همه افرادی را برطرف می‌کند که از آن بازدید می‌کنند که در آخر توانسته کشور مهمان نواز و دوست‌داشتنی منطقه قفقاز باشد.

جمهوری آذربایجان یکی از باستانی‌ترین کشورهای دنیا است که زندگی بشر در هر مرحله از پیشرفت تاریخی خود در آن دیده می‌شود.

آذربایجان را بیشتر بشناسید

جمهوری آذربایجان یک نام جغرافیایی است، از یک طرف این نام با جمعیت پیوند دارد که هزاران سال قبل از دوران ما در این منطقه زندگی می کردند و اکثراً اهل پرستش آتش بودند، مردم محلی این آتش را خدای خود می دانستند و به همین دلیل آتش را پرستش می کردند، “آذر” به معنی آتش است،  نام ترکی ” آذر” برای مدت طولانی برای این سرزمین استفاده می‌شد، کلمه ” آذر” از دو بخش تشکیل شده است، ” az ” و ” er”، در زبان ترکی، ” az ” به معنای سرنوشت نیک و موفقیت است، بنابراین  کلمه ” آذر” به معنای ” مرد شجاع ” و یا ” نگهبان آتش ” است، کلمه ” آذربایجان ” از نام یک قبیله باستانی ترک، که در آن سرزمین‌ ساکن بوده‌اند، سرچشمه گرفته است.

 

نقشه کشور آذربایجان

 

تاریخچه کشور آذربایجان

کشور آذربایجان کشوری تاریخی و باستانی است که در گذشته جز کشور ایران بوده است و دارای جنبه‌های تاریخی و فرهنگی وهمچنین مشترکات زیادی با آن است، اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، تاریخ کشور آذربایجان ترکیبی از وجود ترک‌های قرن یازدهم و پارسیان باستان است، منطقه‌ای که امروز ما با عنوان آذربایجان می‌شناسیم در سال 642 میلادی توسط اعراب فتح شد و مردم در آن زمان به اسلام گرویده بودند، این کشور برای چند صد سال، یک استان عربی به حساب می‌آمد و در حال رونق گرفتن بود، پس از سقوط امپراتوری عرب، مغول‌ها به این کشور حمله کردند و در طی قرن‌های سیزدهم تا پانزدهم میلادی، این منطقه توسط خان دوم مغول، سپس برای دوره‌ای توسط حکومت محلی و بعداً تحت حکومت پارس اداره می شد، تا زمان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری روسیه در سال 1917، جمهوری آذربایجان به دلیل داشتن منابع نفتی خود ارزشمند بود و یک دوره کوتاه بین سال‌های 1918 تا 1920 این کشور مستقل شد، با این حال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1920 به آن حمله کرد و جمهوری آذربایجان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد و بعد از سال‌ها مستعمره این کشور بودن در 20 اوت 1991 اعلام استقلال کرد و اکنون به عنوان جمهوری دموکراتیک آذربایجان که اساس آن بر قانون مداری است، شناخته می‌شود.

 

موقعیت جغرافیایی و جمعیت کشور آذربایجان

جمهوری آذربایجان در جنوب رشته کوه‌های قفقاز و شمال رودخانه ارس و در کنار دریای خزر واقع شده‌است و رشته‌کوه‌های قفقاز بزرگ در شمال قفقاز کوچک در غرب و کوه‌های تالش در جنوب، این کشور را احاطه کرده‌اند که مساحتی حدود 86000 متر مربع دارد حدود 800 کیلومتر خط ساحلی با دریای خزر آذربایجان را زیباتر و تنوع زیستی آن را بیشتر کرده است، همچنین کوهستان‌های این کشور معمولا از اب و هوای بی‌نظیری برخوردارند، در مناطقی از آذربایجان، از جمله در خارج از پایتخت آن یعنی باکو، زمین‌ها با ذخایر نفت و گاز تقسیم می‌شود، اینها مناطقی هستند که می‌توان نفت و گاز را از آنها استخراج کرد، همچنین بعضی از آتشفشان‌ها در بالای برخی از ذخایر شکل گرفته‌اند، اما به جای پاشیدن گدازه‌ها، مخلوط گل آلودی از آب، شن و ماسه، گاز و گاهی اوقات روغن فوران می‌کنند، طبق آخرین آمار جمعیت این کشور بالغ بر 10 میلیون نفر بوده است.

 

مذهب و زبان مردم کشور آذربایجان

اسلام دین اصلی جمهوری آذربایجان است و 99.2 درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند و حدود 85 درصد از مسلمانان آذربایجانی مذهب شیعه را به رسمیت می‌شناسند، در حالیکه 15 درصد مسلمانان اهل سنت هستند، در مورد زبان هم باید بدانید که زبان اصلی و رسمی آذربایجان، زبان آذربایجانی (ترکی آذری) است که به ترکی مدرن نزدیک است و مرتبط و کاملاً قابل درک است، همچنین این زبان به همراه ترکمنی و گاگوز، آذربایجانی عضو شاخه اوغوز از گروه خانوادگی ترکی جنوب غربی است، به علاوه در این کشور، زبان روسی، ارمنی، لزگی، تالشی و تاتی نیز صحبت می‌شود.

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور آذربایجان

یکی از دلایل علاقه مندی ایرانی ها به تور باکو ، نزدیکی فرهنگ آذربایجان با ایران است. سنت های آذربایجان تمام مراحل زندگی، از بدو تولد تا مرگ، به علاوه تعطیلات سالانه و سایر کارهای عمومی را در بر می‌گیرند، این سنت ها چگونگی ملاقات با میهمانان، ازدواج، گذراندن و غیره را نشان می‌دهند، اگرچه برخی از سنت‌ها به مرور زمان از بین رفته‌اند و بعضی از آنها فقط در برنامه‌های بزرگ یا در ایام تعطیلات اجرا می‌شوند، اما هنوز هم تمامی آنها برای مردم و در زندگی آنها مهم است، فرهنگ آذربایجان تحت تأثیر میراث ایرانی، ترکی، قفقازی و همچنین تأثیرات روسی به دلیل موقعیت سابق خود به عنوان مستعمره کشور روسیه توسعه یافته است، امروزه، تأثیرات غربی، از جمله فرهنگ جهانی سازی و مصرف کننده‌گی در آن به خوبی به چشم می‌خورد.

 

واحد پول کشور آذربایجان

مانات ( Manat ) واحد پول جمهوری آذربایجان است که در بازار‌های بین‌المللی با نماد  ” AZN ” نشان داده می‌شود و هر مانات برابر با ۱۰۰ گپیک (qəpik) است، مانات در زبان روسی به معنای سکه است و به صورت اسکناس‌های ۱، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ و سکه‌های ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ Qapik (قپیک) تقسیم شده‌اند و هر ۱۰۰ قپیک یک منات را تشکیل می‌دهد.

 

شهرهای مهم و توریستی کشور آذربایجان

کشور آذربایجان با وجود مساحت کمی که دارد دارای شهرهای بسیار زیبا و پرطرفدار است که باکو پایتخت این کشور از مهمترین آنها است و شهرهای ایچری، نخجوان، شکی، گنجه، شیروان، لنکران و قبله هم از شهرهای مهم و توریستی این کشور هستند که هر کدام جاذبه‌های گردشگری خاص خود را داشته و برای توریست‌ها محبوب هستند.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحی کشور آذربایجان

این کشور درسال‌های اخیر تلاش زیادی برای جذب گردشگر از سراسر جهان کرده است که در آن نیز موفق بوده است، به علاوه این کشور دارای موزه‌ها، مناطق تاریخی و همچنین جاذبه‌های طبیعی است که می‌توانند برای هر گردشگری جذاب باشند، مهم‌ترین آنها باکو است و به ترتیب می‌توان به پارک ملی آبشرون، پارک ملی شیروان، کوه قویازان، دریاچه گویگول، برج میدان، شهر قدیمی و آتشگاه باکو اشاره کرد.

 

آب و هوای کشور آذربایجان

آب و هوای آذربایجان را می‌توان آب و هوای تحت تأثیر قاره‌ای با تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد و خشک توصیف کرد، مناطق کوهستانی آذربایجان به دلیل شرایط جوی ناپایدار و هوای بسیار سرد که در ماه‌های فصل زمستان با وزش باد شدید و طوفان‌های برفی و بارش باران هستند‌، شناخته شده‌اند.

سوالات متداول آشنایی با آذربایجان

1- واحد پول آذربایجان چیست؟

واحد پول رسمی این کشور منات یا مانات است که با نماد AZN نشان داده می شود و در حال حاضر ارشی برابر 6995 تومان ایران دارد. 

2- شهرهای توریستی آذربایجان کدامند؟

باکو پایتخت آذربایجان و توریستی ترین و پرطرفدارترین شهر آذربایجان است. شهرهای ایچری، نخجوان، شکی، گنجه، شیروان، لنکران و قبله هم از شهرهای مهم و توریستی دیگر این کشور هستند.

3- آب و هوای آذربایجان چگونه است؟

آذربایجان تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد و خشک دارد. مناطق کوهستانی سرمای بیشتری دارند و در زمستان باد و بوران های شدیدی را تجربه می کنند. بهار فصل معتدل و مطبوع این کشور است. 

4- مهمترین جاذبه های گردشگری آذربایجان چه نام دارند؟

این کشور جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به پارک ملی آبشرون، پارک ملی شیروان، کوه قویازان، دریاچه گویگول، برج میدان، شهر قدیمی و آتشگاه باکو اشاره کرد.

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور